עדי אשר – מספר בכתיבה ובצילום
  • בלוג
    • חוסן מנטלי
    • תקשורת בין אישית
    • מפגשים
    • ניהול
    • שינויים בחיים
    • קבלת החלטות
    • מורים
    • תנועה נכונה
    • שירים מקוריים
  • אודות
    • עדי אשר
    • צילום – איילת ניר
  • הספר
    • השער האחורי
  • עמוד בית
  • בלוג
    • חוסן מנטלי
    • תקשורת בין אישית
    • מפגשים
    • ניהול
    • שינויים בחיים
    • קבלת החלטות
    • מורים
    • תנועה נכונה
    • שירים מקוריים
  • אודות
    • עדי אשר
    • צילום – איילת ניר
  • הספר
    • השער האחורי
  • עמוד בית
ראשי » בלוג » חופש, תנועה

חופש, תנועה

5 בנובמבר 2011 7:46 אין תגובות עדי
כתבתי רשומה על חופש, יש שם המון נושאים שלכל אחד מהם מגיעה התייחסות אישית. אני מרגיש חופשי להתחיל בתנועה.אני לא מעוניין לכתוב מדריך תנועה, יש מספיק כאלו, אלא יותר כמה הארות (נעזוב את הקטע הזה עם האותיות ע' ו-א' במילה הזו) ותובנות שלי שיכולות לעזור לנעים לנוע יותר בחופשיות.כיוון שבפן התנועתי אני מגיע מאמנויות לחימה, משם גם מגיעות רוב הדוגמאות שאתן, אך בהחלט אפשר להשליך על תחומי תנועה אחרים. אולי אפילו על תחומים אחרים בכלל.

תנועה של התנועה
כיוון שדי ברור שתנועה עוסקת בהתקדמות, נראה לי נכון להתקדם גם ביכולת התנועה עצמה. יש כמה דרכים לעשות זאת, שתיים עקריות הן: ללמוד תנועות חדשות או ללמוד דרכים חדשות לעשות תנועות מוכרות.
אני בעד ללמוד תנועות חדשות, אני עוד יותר בעד ללמוד דרכים חדשות לעשות תנועות מוכרות – או כאילו מוכרות.

אם כבר תנועות חדשות, כדאי שתהינה מאזורי תנועה שונים מאלו המוכרים לנו. המבוגרים שבינינו מוזמנים למשחקי התנועה של הילדים, כולל שלל מכשירי התנועה על הגלגלים.

איך נמצא דרכים חדשות לתנועות מוכרות? אני ממליץ על לשגות. כן, לעשות שגיאות. במתכוון.
הליכה, למשל. רובנו הולכים, נכון? רובנו גם הולכים לא נכון. איך אני יודע, משום שאחרי התרגיל הבא ההליכה תהיה הרבה יותר נוחה וחופשית.
ראשית יש צורך להתבונן בהליכה, כל אחד בהליכה שלו. לא של האחר.
ועכשיו:

  1. לכו כמו צ'רלי צ'פלין – בהונות החוצה, קדימה ואחורה
  2. לכו בבהונות פנימה, קדימה ואחורה
  3. על הצד החיצוני של כף הרגל, קדימה ואחורה
  4. על הצד הפנימי, קדימה ואחורה
  5. על העקבים ואח"כ על האצבעות, קדימה ואחורה
  6. צליעה על רגל ימין וצליעה על רגל שמאל, ממש כאילו יש גבס על הברך
  7. עוד שלל טעויות בהליכה
  8. להרפות ופשוט ללכת

איך ההרגשה?
עכשיו ניתן להשית את העקרון של לימוד דרך הטעויות על שלל תנועות אחרות.
רק להדגיש את העקרון: לא בוחרים בטעות אחת, בוחרים בשלל טעויות ועדיף להגיע לנקודת הקיצון של הטעות ואח"כ להרפות ופשוט לעשות.

תנועות החיבור
באמנויות לחימה, במיוחד בסדרות התנועה או הקאטות למיניהן, מקובל להתייחס לתנועות מסוימות כאפליקציה או טכניקה הניתנת ליישום קרבי, כמו אגרוף, בעיטה או הטלה וכד' – לצורך העניין אקרא להן תנועות גדולות, ולתנועות אחרות כתנועות חיבור בין האפליקציות. הסוג השני הן בדרך כלל תנועות מינוריות יחסית.

אני טוען שאיכות סדרת התנועות נובעת מתנועות החיבור המינוריות ולאו דווקא מהתנועות הגדולות.

מאוד מעניין לעבוד על החיבורים, לפתח אותם ולתת להם משמעויות נוספות, כך גם התנועות הגדולות מקבלות משמעויות שונות לחלוטין. זה ה setup שמשנה את המערכת.

אפשר לחבר עם עקרון התנועה של התנועה. יוצא יופי.

super size me
אני מאוד אוהב להגדיל את התנועות של הסדרות שאני עושה (אגב, מספיק עם המילה מבצע. צבאית מידי. בצבא לא הולכים, אלא מבצעים הליכה, וכד') ולהגיע לנקודת הקיצון של התנועה ולשהות שם לרגע, כמעט כמו תנוחת יוגה.
אפשר להגיע לקיצון בכל נגזרת של תנועה ולא רק בתנועות שקראתי להן הגדולות. הרעיון הוא לגדול בכל רגע עוד קצת, להמתח עוד טיפה ולא להיות באמת סטטי.

אני מבטיח תחושה שחרור מאוד חזקה בסיום סדרה שכזו.

תנועות נורא קטנות ומשחררות
בהשראת פלדנקרייז.
נסו לסובב את הכתף הימנית סיבוב שגודלו בקושי מילימטר, נורא קטן. לאחר כמה סיבובים שכאלו התנועה מסתנכרנת עם הנשימה, ועדיין היא ממש קטנה. לאחר כמה דקות הרפו מהתנועה ונסו לחוש את הכתף הימנית והשוו לכתף השמאלית.
זרימה.

תנוחה
התנוחה היא חלק מהתנועה, למעשה היא נגזרת שלה.
לא חשוב איך מגדירים תנוחה נכונה, מה שחשוב הוא שאם מצלמים את התנועה בוידאו, אפשר לעצור את הסרט בכל נקודה שנרצה והתנוחה תמיד תהיה נכונה.
נניח שבטאי צ'י לא נשענים אחורה בכל מקרה, אלא שומרים על גב זקוף, אז בכל שבריר שניה שמקפיאים את התמונה הגב זקוף. ללא יוצא מהכלל.

היוצא מן הכלל הזה הוא תרגול תוך כדי בחירה בטעויות.

הפוך
בספר הדאו, שתרגמו דן דאור ויואב אריאלי, כתוב:

"הרוצה לכווץ חייב למתוח תחילה
הרוצה להחליש חייב לחזק תחילה
הרוצה להרוס חייב לקומם תחילה"

איך מתרגמים זאת לאימון תנועה?
כל אחד יכול לקחת את העקרון לכיוונים שלו, רק שימו לב בבקשה לצורך להדגיש את הכיוון ההפוך לזה אותו אנו רוצים לפתח.

זרימה
ארל מוטנגיו ז"ל, מורה ענק לטאי צ'י ובכלל, דיבר על Sung – על תנועה משוחררת. ההגדרה שלו למונח הסיני הזה הייתה לזוז מבלי להרגיש שזזים. יש גם זרם בפסיכולוגיה המדבר על זרימה.
נדמה לי שזו המטרה האמיתית באימון תנועה – הזרימה.
הזרימה הזו יכולה להיות מושגת בכמה דרכים. הדרך העקרית שאני מציע היא דרך זיקוק התנועה – הורדת תנועות וגינוני תנועה מיותרים, לזה אפשר להגיע דרך העקרונות שלעיל.

התמונה הרחבה
כיוון שאני מגיע מכמה עולמות תוכן ומשלב אותם באופן יום יומי, אני יודע שעקרונות התנועה האלו נכונים וישימים לעוד תחומים בחיים האישיים והעסקיים של כל אחד מאיתנו.
כל שצריך זה להחליף את המילה תנועה בלמשל – תהליך עסקי, או תחביב.

שיתוף
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google
פורסם ב: הבלוג, תנועה נכונה
« הקודם
הבא »

אודות עדי


להציג את כל הפוסטים של עדי

השארת תגובה

ביטול

פוסטים אחרונים
  • למה הדת היהודית אינה רלוונטית כיום
  • צדקה תציל ממוות
  • על עונש ונקמה
  • חוצפה, לא מה שחשבתם וקצת על צילום ברחוב
  • רחוב מתעורר
עמודים
  • home page
  • אודות
  • בלוג
    • צילום רחוב
  • דף הבית – ישן
  • הספר
    • השער האחורי
  • הרצאות
    • הכל בכוונה – על ניהול במסגרת הזמן
    • סוף מעשה בהקשבה תחילה
  • חוסן מנטלי – הקורס
    • חוסן מנטלי – איך לעזור לילדים להתגבר על קשיים?
  • יעוץ ארגוני
  • יעוץ למחלקות כספים
  • יעוץ עסקי – פיננסי
  • ניתוח מערכות
  • עדי אשר
  • עמוד בית
  • צילום – איילת ניר
  • קשר
  • תמונות – אלחנן יאיר
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס